Új menetrend szerint közlekednek a vonatok
A változásokról a Cívishír megkérdezte a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságát. Tájékoztatásából kiderült, a változás megyénkben lényegében két vasútvonalat érint érdemben. A 101-es Püspökladány és Biharkeresztes közötti vonalon befejeződött a villamosítás, megindulhatott a villamosvontatás, a vonatok újra 100 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek. Ezért ott egy kiszámíthatóbb, ütemes menetrend lép életbe, csökken az eljutási idő, javulnak a csatlakozások, egyenletesebb utazási kínálat valósul meg.
A másik változás is érinti ezt a vasútvonalat, ugyanis a román államvasút elkezdi egy új, gyorsabb vasúti pálya építését a Királyhágón keresztül Kolozsvárra. Emiatt az Észak-Erdélybe közlekedő távolsági nemzetközi vonatok Biharkeresztes helyett a Püspökladány-Debrecen-Nyírábrány vasútvonalon (100-as és 105-ös számú vonalon) keresztül közlekednek. A legnagyobb forgalmat levezető 100-as Budapest Nyugati Pályaudvar-Záhony vasútvonal hajdú-bihari szakaszán a jól bevált óránkénti InterRégió és Inetrcity vonatok menetrendjét megtartotta a MÁV. Annyi a változás, hogy a Nyugatiból 19:25-kor minden nap új Cívis InterRégió indul Debrecenbe. A megállási rendje azonos a többi Cívis InterRégió vonatéva
A 100-as vasútvonal Kisújszállás ás Debrecen közötti szakaszán a 160-as utazási sebességgel kalkuláltak-e már a menetrend összeállításakor.
A közlekedési minisztérium tájékoztatójában az szerepelt, hogy az említett vasúti szakaszon 2024-ben befejeződik a nagyobb sebességet lehetővé tevő biztosítóberendezések szerelése, minekután az arra alkalmas vasúti szerelvények (InterRégiós Flirt-ök, Siemens vontatta InterCityk) már haladhatnak 160-nal a sínpályán. A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága újfent részletezte a megemelt sebesség technikai hátterének még meglévő hiányosságát, annak pótlásának módjat, a társaság viszont már 2025-re tette a technikai háttér megteremtésének időpontját, hangsúlyozta: a biztosítóberendezések nemcsak a személyszállítást, hanem az árufuvarozásban is gyorsabb haladást és ezzel együtt nagyobb biztonságot jelentenek.
Mindezt azonban megelőzi egy tesztidőszak. Ebben a szolgálati menetrendben növelik meg a járatok sebességét, ami azt jelenti, hogy a nagyobb sebesség a késés esetén használható egyrészt a nagyobb pontosság, másrészt a menetrend mielőbbi helyreállítása érdekében. A tesztidőszak eredményeit majd elemzik a szakértők, azt követően pedig azokon a vonalakon, ahol az utasok számára és a menetidőre is pozitív hozadéka van, ott a helyközi személyszállítási közszolgáltatás megrendelője felé menetrend-módosítással fog élni a MÁV-START.
Az új menetrend megalkotásában fontos szempont a vasúti közlekedést rendszeresen használók véleménye. Így történt az idei menetrendváltás esetében is, a járási egyeztetéseken túl már a második alkalommal online módon történt társadalmi egyeztetés lakossági véleményeit és javaslatait is figyelembe vették több vonal esetében.
Most lassabb az InterCity, mint 30 éve
A MÁV - december 10-től érvényes új, 2023/24-es menetrendje szerint - Kelet-Magyarország legfontosabb vasútvonalain lassabbak lesznek a vonatok, mint eddig. A vasúttársaság el is ismerte, hogy annyi sebességkorlátozás van már, hogy a menetrendet hozzá kellett igazítani
a többlet menetidőkhöz, mert az eredeti menetrend nem lett volna tartható.
A Nyugati–Nyíregyháza út 3:01-ről 3:07-re nő, ugyanez a másik irányban 3:03-ról 3:08-ra; ennek az útnak a Budapest–Debrecen szakasza 2:28 helyett 2:33, Debrecenből Budapest felé 2:30 helyett 2:34 lesz.
1993-ban az újonnan bevezetett InterCity 2 óra 22 perc alatt tette meg a Debrecen–Budapest utat, Nyíregyházáról a Nyugatiba beérni pedig 2 óra 55 percbe telt, ennél lesz az új menetrend 12 perccel lassabb....
...mert előre megyünk, nem hátra!
DESIRO: a "vágyaink vonata"
Nem csak a tervezetthez képest egy év, de még +2 hét késedelemmel történt meg a Szajol - Püspökladány vasúti szakasz felújításának átadása. Nem publikált okokból a 2015. október 22-re tervezett ünnepélyes átadást elhalasztották.
Ezek után már nem is meglepő, hogy november 5-én az ország szerencsésebb vidékein mindennap közlekedő Desiro különvonat is 4 perc késéssel - 15 óra 34 perckor - gördült be a VIP vendégekkel a Ladányi állomás első vágányára.
Néhány percnyi nemzetbiztonsági hezitálás után peronra lépő vendégek visszafogott örömmel vágták át a nemzeti színű szalagot.
youtu.be/ITx5YW5K1KI
Az átadó ünnepség szónokaitól megtudhattuk a legfontosabbakat:
A térség képviselője Fazekas Sándor
A 100-as vasútvonal a Tiszántúl, a Sárrét közlekedési tengelye, ütőér a térség számára, amely kihat a gazdaságra, a turizmusra egyaránt
A különvonat néhány (5) percig 160-ra gyorsult
A felújított 100-as vasútvonal karácsonyra Desiro-t ugyan nem, de a - nemzeti konzultáció nélkül - bevezetett helyjegyek bevételéből felújított kocsikat kap.
A nem-felejtő- interneten olvashatók további tanulságos információk:
muon.hu/on-line-tartalom/561-szajol-puspokladany-mutyi
A különös különvonat nélkülözhetetlenségéről és a meghívóban is jelzett protokoll-felszólaló hiányáról érdeklődött térségünk ellenzéki képviselője hétfőn a Parlamentben:
nol.hu/belfold/fazekas-miniszter-osszekeverte-a-kulonvonatot-a-modellvasuttal-1575365
A tudósításból - kifürkészhetetlen okból - kimaradt a képviselőasszony viszontválasza, amelyben aggodalmait fogalmazta meg Tasó László államtitkárnak és Bodó Sándornak - a Sárrét országgyűlési képviselőjének -, valamint a térségünk polgármestereinek távolmaradásáról.
Végére hagyta kérdését: Kikkel nem kívántak együtt mutatkozni ezen a furcsa-szomorú ünnepélyen?
„Vágyaink vonata” pedig ahogy jött, hangtalanul távozott: ki tudja, láthatjuk-e valaha is menetrend szerint közlekedni a 100-as fővonalon?
2015. augusztus 31. 18 óra
Minden csinnadratta nélkül használatba helyezték
a Baross utcai közúti aluljárót.Az első video a régen várt akadálytalan áthaladásról...
www.youtube.com/watch?v=Ej7Kuo4ETL0
Balesetmentes közlekedést kívánunk!
Műszaki átadás után... 1 héttel
Forgalomba helyezés előtt... ?
Látszik a célegyenes...
A tervek szerint még 6 hónap és elkészül a nagy mű(tárgy)